Când începem educația copiilor? Ne răspund cercetătorii

Cu mic, dar mai ales cu mare, știm că educația e una dintre potecile creșterii armonioase. E, poate, calea cea mai cunoscută spre zborul sănătos în viață. Dar când e vremea primelor lecții?  Nu există prea devreme, spun cercetările.

Educația din frageda copilărie e o unealtă decisivă pentru succesul în școală, la locul de muncă și, mai apoi, în circumstanțele civice și sociale, susțin specialiștii. Tocmai de aceea, cu cât e începută mai devreme, formarea va fi cu atât mai rodnică.

S-a dovedit faptul că experiențele copiilor în primii ani de viață au un impact amplu asupra a ceea ce ei vor experimenta ulterior: întârzierea învățării în copilărie conduce la posibilitatea ca recuperarea să fie, mai târziu, imposibilă sau să se realizeze cu mare dificultate.

Pentru că vorbele sunt slab susținute fără fapte, Experimentul HighScope Perry este una dintre cele mai relevante cercetări pe această temă. O grupă de copii din medii nefavorizate a fost analizață comparativ cu o grupă de copii aflați deja în al doilea an de învățământ preșcolar. Urmăriți până la vârsta de 50 de ani, aceștia au prezentat diferențe semnificative. 45% din cei incluși în prima grupă, comparativ cu 65% din cea de-a doua grupă, au absolvit liceul, în timp ce la vârsta de 40 de ani, cei care nu au beneficiat de educație în primii ani de copilărie aveau venituri cu mult reduse față de colegii lor. Educația începută din timp și-a pus amprenta și asupra șanselor de angajare, a capacității de creștere a propiilor lor copii și a manifestărilor delincvente, au concluzionat cercetătorii.

Faptul că o creștere sănătoasă depinde de mulți alți factori e lucru cert, însă beneficiile educației de calitate își are un rol bine înrădăcinat în formarea viitorilor adulți echilibrați. Beneficiile formării din perioada copilăriei sunt nu doar un plus pentru cei mici. Din ele decurge și construirea unei societăți sănătoase în ansamblu, formată din indivizi dezvoltați armonios.

Sursa: Forbes.com